PETIKAN AYAT NOVEL GURU AINI; 3

 

“Kau yakin mahu menjadi guru, Desi? Kau lihatlah nasib guru-guru itu!”

“ Itu bicara yang tak patut! Enak saja bicara! Mana boleh kita menilai kerjaya agung seorang guru hanya dengan ganjaran-ganjaran material macam itu!’.

 

Satu perkara yang tergambar jelas pada fikiran saya ketika membaca dialog ini…

      “Seorang idealis cuba memperjuangkan prinsipnya di hadapan lelaki realis!”.

Perkara ini secara tidak langsung membuatkan kepercayaan saya lebih teguh bahawa perempuan lebih mudah cenderung memiliki ciri-ciri idealis berbanding lelaki yang lebih terarah kepada corak pemikiran realisme. Saya sendiri seorang idealis dan adik perempuan kepada seorang abang yang bersikap realisme. Saya berani katakan, perbezaan ini membuatkan saya sangat senang dengan sikap abang. Banyak perkara yang boleh saya teladani daripada beliau.

Runding Ardiansyah, teman lelaki Desi mempersoalkan bahawa untuk menjadi seorang guru di Indonesia bukanlah kerjaya yang patut dipilih. Kerjaya ini sepertinya berisiko memperjudikan nasib para guru. Harus kita faham, Runding  bukanlah berniat menghina profesion keguruan, namun dia berpijak nyata di lantai bumi negara republik itu. Dia melihat sendiri bagaimana para pendidik seolah-olah sedang menggantung diri kerana tekanan yang luar biasa terhadap mereka.

Kerjaya seorang guru memerlukan komitmen dan keihkhlasan pada tahap tertinggi, namun langsung tidak dihargai oleh pihak kerajaan. Gaji yang tidak seberapa,  tetap harus menabur budi dan bakti buat anak bangsa. Desi sendiri melihat seorang guru wanita yang sudah separuh abad memegang kadbod tertulis...

           “11 tahun jadi guru sandaran. Beri perhatian kepada kebajian guru”

Guru tersebut sungguh sedang berdemonstrasi secara aman. Beliau mengharapkan kerajaan tidak lagi memandang remeh isu ini. Apakah hanya kerana beliau bukannya guru tetap, maka luahannya langsung tergantung sepi tak beratap?

Bukanlah merungut, tetapi ini kenyataan yang harus ditelan pahit oleh orang-orang yang memahaminya. Sistem pendidikan yang masih banyak cela, semangat para guru yang semakin kecundang, sikap anak-anak pedalaman yang rata-ratanya masih berperang dengan persoalan…

 “Pergi sekolah atau tidak itu tak akan menentukan siapa ke syurga atau siapa terheret  ke neraka bukan?”.

 Kerjaya ini bagi Runding ialah kerjaya yang sangat baik, penuh dengan penghormatan dan kemuliaan selain memerlukan pengorbanan besar. Tapi hidup di dunia tidak cukup sekadar berbangga dengan semangat yang membara, menjunjung tinggi langit cita-cita ataupun merapi kemas jahitan harapan pada pakaian seorang pendidik.

Benar menjadi seorang guru itu bererti bersedia untuk mengabdi tulus dan telus terhadap masyarakat. Tapi bagaimana ingin merealisasikannya sekiranya suara-suara guru sahaja sering sengaja ditulikan? Anak-anak miskin terpaksa mengubur hasrat bergelar graduan universiti hanya kerana tidak mampu membayar yuran pengajian. Sekolah-sekolah   daif pula tidak pernah dikunjungi orang-orang kementerian untuk membantu memperkukuh infrastruktur sekolah. Mentaliti kebanyakan ibu bapa yang menyerahkan tugas mendidik sepenuhnya kepada guru. Material yang lengkap bukan penjamin kita seorang guru yang ikhlas mengajar. Namun ia salah satu faktor terdekat kejayaan atau kegagalan seorang guru dalam  menndidik.

Untuk sahabatku Desi...

Aku faham bahawa mana mungkin tanggungjawab seorang guru itu layaknya dinilai dengan ganjaran material. Aku sendiri percaya ramai warga pendidik yang tidak kisah gaji mereka tidak bertambah, asalkan dapat terus mendidik. Tapi dunia kita ini semakin mencabar. Kita perlukan ilmu-ilmu keguruan yang cukup, wang yang tidak kurang untuk melihat kemajuan anak didik kita. Bukankah kau sendiri dibekalkan wang oleh ayahmu agar bisa tetap menjadi guru muda yang hidupnya terjamin di Tanjong Hampar? Setidaknya guru perlukan wang untuk memastikan dirinya sentiasa tersedia dengan pena bertinta dan kertas putih bersih untuk menulis nota. Guru perlu juga mempunyai wang simpanan. Andai satu saat nanti ‘kita’ sudah berputus asa dengan sIstem pendidikan sedia ada, maka wang itu akan sangat membantu kita. Manfaatkan ia untuk membangunkan kelas pendidikan sendiri. Desi, ini hanya sekadar bicara basah seorang aku yang juga akan berkerjaya  seorang guru dalam tempoh dua tahun akan datang lagi. Engkau boleh bersetuju atau sebakiknya. Terserah padamu…

 

 

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RINDU AYAH

CERPEN: RAKUS (masih dalam proses suntingan idea)

SAIDINA ZAHIR BIN HARAM, ORANG MISKIN YANG MENGAJAR KITA