PETIKAN AYAT NOVEL GURU AINI; 8


 "Menjadi guru adalah panggilan jiwa"


    Sungguh saya bersetuju dengan kata-kata puan rektor program pengajian Desi dan rakan-rakan seperjuangannya. Membentuk keperibadian seorang guru yang baik bukanlah mudah. Tugas guru bukannnya sekadar mengajar, tambahan murid-murid pada zaman sekarang juga lebih cekap mengakses pelbagai bahan di media sosial. Bahan yang ditonton sama ada baik atau tidak yang akan mempengaruhi perkembangan  corak pemikiran, gaya pertuturan serta tingkah laku mereka pada masa akan datang. 

    Oleh sebab itu, pendidik harus mempunyai jiwa yang kaya. Kaya dengan kesabaran untuk berhadapan dengan pelbagai bebanan kerja serta karenah pihak pentadbiran, isu peribadi. Tidak termasuk lagi bagaimana perlu bersikap untuk  berhadapan  dengan perangai segelintir ibu bapa yang  gemar serkap jarang jika berlaku sesuatu kepada anak-anak mereka. Di samping itu, pendidik juga mesti kaya dengan  keikhlasan untuk mendidik dan  kesetiaan terhadap ilmu. 

    Namun  bukanlah bermaksud menjadi guru itu perlu sentiasa berfikiran positif. Sentiasa bersangka baik terhadap semua perkara sehingga  terlupa diri sendiri juga perlukan rehat dan rawatan yang sepatutnya sekiranya keadaan mental dan fizikal sudah terlalu penat.  Tidak dinafikan betapa ramai guru yang sedang mengalami tekanan perasaan pada tahap yang kritikal, namun tetap sahaja pergi ke sekolah. Alasannya...

 "Nanti sapa nak ajar anak-anak murid aku?"

" Kalau aku tak mai sekolah, kesian pula cikgu lain nak kena ganti kelas aku.
Kelas yang dia  ajar pun dah banyak".

" Aku dah janji dah dulu, selagi aku larat, aku kena mai juga sekolah.
Nak didik anak orang, aku pun kena latih diri aku jadi rajin dulu".



Saya terkejut membaca laporan akhbar Sinar Harian bertarikh 26 Julai 2022, iaitu sebanyak 28 guru  di Melaka mengalami kemurungan. 

    Keluarga saya sekarang memiliki dua orang guru Pendidikan Islam. Mereka sedang berjuang sebaik mungkin agar taklif sebagai pendidik dapat dilunaskan dengan penuh amanah. Saya pula masih duduk di bangku  siswi guru di  Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Kedah. Namun walaupun kami bertiga membawa nama pendidik yang sama, kami memiliki nuansa yang berbeza tentang 'guru'.

    Kakak sulung saya yang sudah hampir tiga tahun bergelar seorang guru agama di sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina di Perak, masih meminta mak untuk mendoakannya. Saya teringat, pada suatu petang, beliau bersimpuh di hadapan mak. Sedang asyik bersembang, kakak lantas berkata kepada mak...

"Mak, doalaa kat cek. Doa bagi cek ikhlas nak mengajar".

    Kerjaya seorang guru tidak pernah terlintas di benaknya. Sama sekali tidak! Namun bukanlah bererti  Along (kakak) benci menjadi  guru, cuma sahaja hatinya kecilnya masih belum cukup akur dengan takdir ini. Cita-citanya ingin menjadi akauntan yang menghitung nombor-nombor dari seluruh dunia. Sesuai dengan prestasi cemerlangnya sebagai seorang pelajar akaun di sekolah menengah. 

    Namun Along tetap  terima tawaran bergelar siswi guru  Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang, Sarawak. Ayah yang paling bersemangat mendengar perkhabaran ini. Puteri sulungnya lulus diterima bagi panggilan kedua oleh Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) setelah ramai remaja sebaya dengannya terpaksa menolak tawaran. 

    Bumi Kenyalang itu terlalu jauh bagi kami orang utara semenanjung. Mungkin juga agak mahal bagi mereka yang dari lingkungan keluarga kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tiket penerbangan sahaja sudah berapa yang perlu dibayar. Belum lagi duit makan minum di sana.  Tidak mustahil juga mereka yang menolak itu atas alasan tidak sanggup berjauhan dengan keluarga. Menahan rindu jarak jauh, tidak semua mampu melakukannya. Lebih-lebih lagi jika anak tunggal. 

    Apa-apa pun, sebagai adik saya sangat kagum dengan Along. Bahkan sangat menghormati guru-guru berbangsa Cina di sekolahnya kerana tidak pernah menyisihkannya. Jika dulu ada juga seorang guru perempuan Melayu di sekolahnya. Apa-apa masalah, mereka berdua boleh saling berkongsi pandangan. Tapi kini tidak lagi. Beliau menjadi satu-satunya guru Melayu muslim tunggal di sekolah tersebut. Alhamdulillah, guru-guru dan  pemimpin sekolah walaupun berlainan bangsa, tetap sahaja memperlakukannya dengan baik, penuh hormat. Tiada isu beliau dianaktirikan. 

    Selain itu, pada hemat saya beliau masih boleh bertahan untuk menjadi guru adalah kerana sikapnya. Beliau seorang yang sangat bersungguh-sungguh menjalankan amanah yang sudah tertakdir di Luh Mahfuz walaupun jiwanya berkali-kali memberontak. 



Comments

Popular posts from this blog

SAYA RINDU AYAH

CERPEN: RAKUS (masih dalam proses suntingan idea)

SAIDINA ZAHIR BIN HARAM, ORANG MISKIN YANG MENGAJAR KITA